چگونه مغر خود را ورزش دهیم؟ :: IR BIOLOGY

IR BIOLOGY

خانه زیست شناسی آی آر(جمهوری اسلامی)

چگونه مغر خود را ورزش دهیم؟

  • ۱۴۲

با سلام خدمت تمامی کاربران عزیز

یه مدت پیش بود که سردرد داشتم و اصلا نمی خواستم قرص و دارو مصرف کنم به همبن دلیل در گوگل یه گشتی زدم و از چند تا سایت بدرد بخور تحقیق کردم و به این نتیجه رسیدم که ما گروهی از انسان ها در حدی که از مغزمون کار میکشیم یه ذره هم به فکر سلامتیش نیستیم به همین دلیل هستش که زود تر از زمان موعود دچار فرسودگی ذهنی می شویم.

 

در این مطلب که گلچینی از چند تحقیق هست میخوام روش های نرمش و ورزش مغز رو با شما به اشتراک بگذارم.

این مطلب از سایت دکتر سلامت گلچین شده است و امیدوارم توانسته باشم مطلب مفیدی برای شما ارائه دهم.

 

با ما همراه باشید.

 

چگونه مغز خود را ورزش دهیم ؟

چه شما بخواهید که قدرت ذهنی خود را به حالت قبل برگردانید و چه بخواهید به همان قدرتی که الان هست نگه دارید، کارهایی است که برای تمرین دادن به ذهن تان می توانید انجام دهید. می توانید از استراتژی های مختلفی برای افزایش مهارت های فکر کردن و حفظ لغت، بازی کردن، معاشرت کردن و شرکت در یادگیری مادام العمر و مراقبت از خود استفاده کنید. قطعا شما یک شبه نتیجه ای نخواهید دید اما بعد از چند ماه استفاده از این استراتژی ها، متوجه تفاوت بزرگی در توانایی های حافظه تان خواهید شد.

افزایش مهارت های فکر کردن و حفظ لغت

۱- تا جایی که می توانید مطالعه کنید

 

مطالعه کردن یک تمرین عالی برای ذهن است.  شما می توانید روزنامه، مجله یا کتاب بخوانید اما به خاطر داشته باشید که متن هایی که بیشتر چالش برانگیزتر هستند، تمرین بهتری برای ذهن شما هستند. مانند بقیه تمرین ها از کم شروع کنید.

  • سعی کنید کتاب هایی بخوانید که چیز جدیدی به شما آموزش بدهند؛ مانند کتاب های تاریخی یا هر موضوعی که به آن علاقه مند هستید.

۲- دامنه لغت های خود را افزایش دهید

شما می توانید کلمات جدیدی از کتاب های مخصوص یا دیکشنری یاد بگیرید. این کار قسمت زبان مغز شما را ورزش می دهد.

  • سعی کنید یک کلمه جدید جایی که اغلب می بینید، مثلا وایت برد داخل اشپزخانه یا روی یک برگه روی میزتان، بنویسید. کلمه ای انتخاب کنید هجی کردن آن چالش برانگیز باشد و عادت کنید این تمرین را روزانه انجام دهید.

۳- بنویسید

نوشتن به بارگیری های فکر نیاز دارد. می توانید داستان های فی البداهه بنویسید، یا از اتفاقاتی که برایتان افتاده است بنویسید، یا مقالاتی در مورد موضوعاتی که به آن ها علاقه مندید و اطلاعاتی درباره آن ها دارید بنویسید.

۴- یک زبان جدید بیاموزید

یادگیری زبان مانند هک برای ذهن شما عمل می کند، همه معبر ها و مسیرهای ذهن شما را باز می کند. این کار قسمتی از مغز شما که اطلاعات زبان را ذخیره می کند را ورزش می دهد و حتی باعث می شود زبان جدید را بهتر از زبان مادری خودتان صحبت کنید.

  • یادگیری زبان یک راه عالی برای ادامه بیاد گیری چیزهای جدید و به چالش کشیدن ذهن است. حتی اگر شما تعداد کمی کلمه یا عبارت جدید در یک زبان بیاموزید، این می تواند ذهن شما را ورزش دهد.

۵- مشکلات آینده را حل کنید

به اتفاقی که در روز برایتان پیش آمده فکر کنید و احتمالات دیگری را برای نتیجه آن در نظر بگیرید و در پیشامد های حاصله کاوش کنید. این کار خلاقیت شما را زیاد می کند و کمک می کند بهتر مشکلاتتان را حل کنید.

۶- تلویزیون را خاموش کنید

تلویزیون به شما می گوید که به چه چیزی فکر کنید و چگونه راجع به آن فکر کنید و اساسا ذهن شما را به طور اتوماتیک پیش می برد. به همین خاطر است که بسیار شما را آرام می کند و استراحت می دهد. اگر می خواهید که ذهنتان را از راکد شدن حفظ کنید اولین کاری که باید بکنید این است که تلویزیون را خاموش کنید. اگر واقعا دوست دارید که آن را تماشا کنید، در حین تماشا کردن از ذهنتان استفاده کنید. برنامه های فرهنگی تربیتی انتخاب کنید یا اگر برنامه های محبوب تماشا می کنید، برنامه هایی انتخاب کنید که موضوعات پیچیده داشته باشند یا روی شخصیت اثر ببخشند. زمانی که مشغول تماشا کردن هستید، به این ها فکر کنید و آن ها را آنالیز کنید یا حدس بزنید که چه اتفاقی قرار است بیفتد.

  • شما ممکن است که کابل یا سرویس ماهواره ای خود را قطع کرده و فقط برنامه های آنلاینی که فرهنگی تربیتی هستند را تماشا کنید. می توانید ویدیوهای آنلاین فرهنگی تربیتی زیادی پیدا کنید.

۷- از دست غیر غالب خود استفاده کنید

اگر راست دست هستید از دست چپ خود استفاده کنید و اگر چپ دست هستید از دست راست خود استفاده کنید. این کار به تحریک بخش هایی از مغز که عضلات را کنترل می کنند، کمک می کند.

۸- نواختن یک ساز را یاد بگیرید

یاد گرفتن چگونه نواختن یک ساز یا یادگیری چگونه آواز خواندن یک راه عالی برای به چالش کشیدن مغزاست چون این کار مغز شما را درگیر یادگیری بلند مدت می کند. می توانید با استفاده از ویدیوهای آموزشی آن را یاد بگیرید یا با عضویت در یک گروه سرود یا کر، به موسیقی علاقه مند شوید.

  • سعی کنید از یک ساز آسان شروع به یادگیری کنید.

بازی کردن برای تمرین دادن ذهن

۱- جدول ها و پازل های روزانه انجام دهید

 

پازل های ساده مثل جدول ها می تواند کمک کند که ذهن شما کار های اساسی انجام دهد. این کار را می توانید در برنامه روزانه خود جا دهید و حتی می توانید آن را آنلاین بازی کنید.

۲- پازل های پیشرفته تری را یاد بگیرید

پازل های بزرگ و پیچیده تر به ذهن شما تمرین سنگین تری می دهند. گاهی اوقات تمام کردن آن ها چند روز یا یک هفته ممکن است طول بکشد، اما ارزش تلاش کردن را دارد. این تنها به معنای پازل سنتی نیست. پازل های جیبی ژاپنی را برای یک تیزر مغزی جدی می توانید انجام دهید در حالی که فقط مشغول وقت گذرانی هستید.

۳- شطرنج بازی کنید

شطرنج یک بازی استراتژیکی و ماهرانه باورنکردنی است. پازل های کمی هستند که مثل شطرنج ذهن را ورزش می دهند. یادگیری شطرنج ساده و بازی کردن آن آسان است.

  • دنبال یک باشگاه شطرنج در منطقه خود بگردید تا با عضویت در آن جا از امکانات بیشتری برای بازی بهره مند شوید و از بازیکن های حرفه ای آن را یاد بگیرید.

۴- در تعادل، بازی های ویدیویی انجام دهید

آیا می دانید که بازی کردن بازی های ویدیویی به صورت متعادل، شما را باهوش تر می کند؟ بازی های حل کردنی و پازل مانند یک تمرین خوب برای شما هستند و کمک به بهتر شدن ذهن شما می کند و در حل مسائل شما را خلاق تر می کند و باعث می شود سریع تر فکر کنید.

معاشرت بیشتر در ورزش مغز

۱- با مردم صحبت کنید

با مردم درمورد چیزهایی که شما یا آن ها درباره آن می دانید صحبت کنید. درباره سیاست، دین و بقیه موضوعات چالش برانگیز صحبت کنید ( بحث و دعوا نکنید). این کار می تواند یک تمرین اساسی عالی باشد.

  • همچنین می توانید عضو گروهی شوید که شامل محدوده وسیعی از سرگرمی ها باشد.

۲- عضو یک گروه اینترنتی شوید

عضو یک گروه یا باشگاهی شوید که علایقی مشابه علایق شما داشته باشند. این می تواند یک باشگاه سرگرمی، یک گروه سیاسی، یک گروه بحث و مکالمه یا هر چیزی شبیه این ها باشد. صحبت با مردمی که علایقی شبیه به علایق شما دارند باعث می شود بیشتر از ذهن خود و مهارت هایتان استفاده کنید.

۳- زمانی که با دیگران صحبت می کنید تلفن همراهتان را کنار بگذارید

تلفن ها زمانی که شما مشغول گفتگو با شخصی هستید می توانند مزاحمت ایجاد کنند. پس عادت کنید زمانی که مشغول معاشرت با دیگران هستید آن را دور از خود قرار دهید. سعی کنید تلفن همراه تان را در اتاق دیگری بگذارید یا آن را خاموش کنید زمانی که مشغول معاشرت با دوستانتان هستید. این کار شما را مجبور می کند که روی صحبتتان تمرکز کنید و مهارت های گفتگوی رو در رو را افزایش دهید.

۴- داوطلب شوید

انجام کارهای داوطلبانه تنها ارتباطات اجتماعی شما را بهتر نمی کند، بلکه امکاناتی در مورد راه های درمانی جدید در اختیار شما می گذارد.

یادگیری مادام العمر

۱- به کلاس های آزاد بروید

اگر مشکل زمان و پول دارید، کلاس های رایگانی در دسترس هستند که حتی گاهی در دانشگاه های برتر برگزار می شوند.

  • حتی ممکن است شما واجد شرایط باشید که در دوره های رایگان در دانشگاه یا آموزشگاه نزدیک خود شرکت کنید. برخی مراکز یا دانشگاه ها دوره های رایگانی را برای افراد واجد شرایط پیشنهاد می دهند.

۲- از مهارت هایی که قبلا به طور مکرر کسب کرده اید استفاده کنید

مغز شما مانند عضلاتتان است، اگر از آن استفاده نکنید آن را از دست می دهید. هر چه بیشتر از اطلاعات و مهارت هایتان استفاده نکنید، فرسوده تر می شوند. مرتبا از مهارت های اساسی خود مثل ریاضی استفاده کنید تا آن مهارت ها را تازه و آماده استفاده نگه دارید.

  • سعی کنید از مهارت هایی که خیلی وقت است از آن ها استفاده نکردید مثل کار با چوب، بافندگی، دوختن یا تعمیرات خانگی، استفاده کنید.

۳- یک سرگرمی جدید انتخاب کنید

یاد گرفتن یک مهارت جدید یک راه عالی برای تمرین دادن به ذهنتان است. مهارت های خلاقانه مثل موسیقی، رقص و هنرهای بصری بخش های مختلف ذهن شما را ورزش می دهد و فواید باورنکردنی دارند.

۴- بسازید

چه یک ربات بسازید و چه یک نیمکت در خانه تان بسازید استفاده از مغزتان برای اینکه چگونه چیزی ساخته می شود ( بدون دستورالعمل) یک تمرین فوق العاده است. مهارت های پایه ساختن را یاد بگیرید و ذهنتان را با این خلاقیت ها نرمش دهید.

  • یک پروژه را خودتان انجام دهید تا مهارت های جدیدی بیاموزید و چیزهای جدید بسازید.

شیوه زندگی صحیح برای سالم ماندن مغز

۱- خوب بخورید و ورزش کنید

رژیم و ورزش نقش مهمی در سلامت ذهن شما دارند. اگر می خواهید مغزتان را در شرایط سلامت نگه دارید، از رژیم های غذایی دارای پروتئین و اسید های چرب امگا ۳ استفاده کنید تا مغزتان از نظر فیزیکی تغذیه شود. تا جایی که ممکن است آب بنوشید. تمرینات فیزیکی نیز می توانند بدن شما را سالم نگه داشته و شانس سکته را کاهش دهند و سطح خلوص اکسیژن را افزایش دهند.

۲- ورزش های تفریحی انجام دهید

ورزش هایی را یاد بگیرید و یا یاد بگیرید که چگونه بازی های جدید را برای هماهنگی بدن با چشم انجام دهید. تای چی و پینبال هر دو مثال هایی از این بازی هاهستند.

۳- خوب بخوابید

دانشمندان کشف کردند که خواب نقش مهم و اساسی در سلامت ذهن شما دارد. زمانی که خواب هستید، بدن شما مواد سمی را از مغز شما تمیز می کند و آن را بازسازی می کند. اگرمی خواهید از مغز خود محافظت کنید، تا جای ممکن خواب کامل و منظمی در شب داشته باشید.

۴- برنامه روزانه خود را تغییر دهید

سعی کنید برای پیشگیری از حس سهل انگاری و بی توجهی به عنوان نتیجه یک روز خسته کننده، در مسیرهای مختلف تغییر ایجاد کنید. همچنین می توانید نحوه کار کردن خود را با انجام ورزش یا کارهای دیگر تغییر دهید.

 

برگرفته از سایت دکتر سلامت

  • سلام از زحمات شما دوست عزیز بسیار سپاسگزارم مطلب بسیار آموزنده و مفید بود دست شما درد نکنه موفق باشید ( یا علی )

    پاسخ:
    حضور شما باعث دلگرمی بنده هستش

    با تشکر از شما بزرگوار
  • بسیار عالی بود ممنون

    پاسخ:
    خواهش میکنم

    ممنون از اینکه به سایت ما سر زدید
  • امیررضا خانلاری (وکیل الشعرا)

    سلام 

    چه قالب شیک و ساده ای :)

    نمیدونستم توی ویرگول عضو هستید 

    پیشنهاد می کنم تولبار الکسا رو هم روی مرورگر کامپیوترتون نصب کنید 

    اگر امکانش هست وبلاگ بنده را هم لینک کنید 

    امکان تبادل لینک ندارم زیرا تعداد لینک های خروجی وبلاگم بالاست و زیاد تر شه گوگل وبلاگم رو ممکنه اسپم تلقی کنه

    اگر تمایل داشتید بنده روهم لینک کنید 

    تشکر 

    پاسخ:
    ممنون نظر لطفتون هستش

    بله ویرگول هم فعالیت دارم

    مدتی میشه نصب کردم

    حتما


    با تشکر
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

نرم افزار اختصاصی خانه زیست شناسی منتشر شد

دانلود نرم افزار

نسخه آزمایشی برنامه منتشر شد، با توجه به بازخورد و توجه کاربران عزیز نسخه اصلی منتشر خواهد شد.

متن کامل